Saturday 21 January 2012

Salvador Dalí

Salvador Dali


Diuen que els artistes tenen un punt de bogeria. Un punt extraordinari i sublim. Una raresa diferent.
Quan vaig tindre el suficient coneixement, crec que la cosa coincidiria amb els anys 70 del segle passat, l'extraordinari Salvador Dalí, tindria 70 anys. La gran explosió artística ja havia passat. La seua figura excèntrica i cridanera, no arribava a convéncer-me. Els seus quadros, vistos de passada, molt ràpidament, no eren, no provocaven cap sensació mes que, associar-los a un Dalí,  showman en decadència.
A principis dels 80, buscava una imatge, que instal·lada en el lloc previst, provocara la sensació d'estar de cara al mar.
La primera idea va ser la de fer una fotografia i ampliar-la. Encarregar un marc de finestra i així, donar la sesació de finestra al mar.
Vaig estar buscant i desesperant, ja que vaig decidir seria una composició pictòrica, vaig descartar la fotografia.
Una vesprada de passeig avorrit, vaig entrar en una vella llibreria del centre de Madrid, diuen el Madrid dels Austries. Les llibreries són la meua debilitat, i si entre, segur que isc, faltaria més, però isc amb algun llibre, segur. Deia que, mirant llibres, vaig entre-veure, una estampa, una fotografia, no se, vaig veure. Vaig vore algo que es queda en el fons dels meus ulls, però que no va ser transportat a l'òrgan raonador i decisori. El nervi òptic estaria en les seues coses.
Tota la nit i matinada, un desassossec, un tornar a pensar, que vaig veure?.  Com a gota malaia, a cada moment, repetint, donant en el meu cap.
I no vaig poder més. Havia de tornar, buscar i trobar.
I al trobar-la, vaig pensar rebutjar-la, ja que pareixia una fotografia. A més buscava un postter, una mesura, la real era suficient, però la trobada era una targeta postal.

De Salvador Dalí. Any 1925. Oli sobre cartó. 105 x 74,5 cm. Exposat en el Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofía. Madrid.

Des d'eixe dia és la meua obra preferida, si no de totes, si de les de Salvador Dalí.
Era el que somiava. Una finestra mirant al mar. Ací tenia dos finestres, el quadro en si,  i el quadro de la finestra. La germana del pintor m'introduïa en el paisatge, on  és el blau el que predomina.
És tal l'efecte que produïx, que pareix que puga estar respirant una suau brisa marina i un dolç perfum de dona.
El dilluns 23 de gener es complixen 23 anys de la seua mort.
Em regale eixe quadro, perquè el dilluns 23 de gener complisc 54 anys.
Felicitats, Vicent.




Dicen que los artistas tienen un punto de locura. Un punto extraordinario y sublime. Una rareza diferente.
Cuando tuve el suficiente conocimiento, cosa que coincidiría con los años 70 del siglo pasado, el extraordinario Salvador Dalí, tendría 70 años. La gran explosión artística ya había pasado. Su figura excéntrica y llamativa, no llegaba a convencerme. Sus cuadros, vistos de pasada, muy rápidamente, no eran, no provocaban ninguna sensación mas que, asociarlos a un Dalí,  showman en decadencia.
A principios de los 80, buscaba una imagen, que instalada en el lugar previsto, provocara la sensación de estar cara al mar.
La primera idea fue la de hacer una fotografía y ampliarla. Encargar un marco de ventana y así, dar la ida de ventana al mar.
Fui buscando y desesperando, ya que decidí seria una composición pictórica, descarté la fotografía.
Una tarde de paseo aburrido, entré en una vieja librería del centro de Madrid. Las librerías son mi debilidad, y si entro, seguro que salgo, faltaría más, pero salgo con algún libro, seguro. Decía que, mirando libros, vi, una estampa, una fotografía, no se, vi. Vi algo que se quedo en el fondo de mis ojos, pero que no fue transportado al órgano razonador y decisorio. El nervio óptico andaría en sus cosas.
Toda la noche y madrugada, un desasosiego, un volver  a pensar, ¿que vi?.  Como gota malaya, a cada momento, repitiendo, dando en mi cabeza.
Y no pude más. Tenía que volver, buscar y encontrar.
Y al encontrarla, pensé desecharla, ya que parecía una fotografía. Además buscaba un poster, una medida, la real era suficiente, pero la encontrada era una tarjeta postal.

De Salvador Dalí. Año 1925. Óleo sobre cartón. 105 x 74,5 cm. Expuesto en el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. Madrid.

Desde ese día es mi obra preferida, si no de todas, si de las de Salvador Dalí.
Era lo que soñaba. Una ventana mirando al mar. Aquí tenía dos ventanas, el cuadro en sí,  y el cuadro de la ventana. La hermana del pintor me introducía en el paisaje, donde  es el azul el que predomina.
Es tal el efecto que produce, que parece que pueda estar respirando una suave brisa marina y un dulce perfume de mujer.
El lunes 23 de enero se cumplen 23 años de su muerte.
Me regalo ese cuadro, pues el lunes 23 cumplo 54 años.
Felicidades, Vicent.

1ª parte


2ª Parte

No comments:

El palanganer i l' orinal. - El palanganero y el orinal.

Quan veig que un paisà porta a la mà una ampolla d'aigua; tan bén arregladeta, amb precintes, segells, certificats i anàlisi (que cu...